Gabriela ZapolskaICH CZWOROTeatr Polonia z Warszawy Akcja tragifarsy rozpoczyna się w Wigilię Bożego Narodzenia, kończy zaś pierwszego dnia kolejnego roku. Mąż i żona, żyjący wprawdzie w jednym domu, ale zupełnie osobno, próbują każde na swój sposób i zgodnie ze swoimi przekonaniami ułożyć swoje życie. On wycofuje się ze świata i żyje pracą, ona szuka pocieszenia w relacji z innym mężczyzną. Ich codzienność ukazana jest ze swoistym, ironicznym humorem, skrytym głownie w rozmowach, jakie ze sobą prowadzą. Niemym świadkiem kryzysu tej rodziny jest także Lila, dziecko, które nie mając na nic wpływu, musi odnaleźć się w sporze rodziców. Uwikłani w siatkę wzajemnych pretensji, wyrzutów, nieszczerości i obaw bohaterowie wzbudzają więc z jednej strony śmiech, ale też prowokują do zastanowienia nad kosztem, jaki ponosi w tej historii dziecko. Opowieść o typowym trójkącie małżeńskim należy do jednego z najbardziej znanych utworów Zapolskiej. Została wystawiona po raz pierwszy we Lwowie w 1907 roku i do tej pory doczekała się blisko 100 inscenizacji. Reżyserujący sztukę Jerzy Stuhr mówi o niej: To bardzo aktualny tekst, bo mówiący o rozpadzie rodziny widzianym oczami dziecka, dziecka świadomie przeżywającego ten dramat. A z drugiej strony ‘Ich czworo’ to tragifarsa śmieszna i drapieżna. Takie połączenia kocham najbardziej. reżyseria: Jerzy Stuhrscenografia: Małgorzata Domańskakostiumy: Zofia de Inesruch sceniczny: Jarosław Staniek występują:Mąż – Jerzy StuhrŻona – Sonia BohosiewiczDziecko – Iga Mencel/Milena PoświatowskaKochanek – Tomasz Kot/Antoni PawlickiWdowa – Renata DancewiczSzwaczka – Iza KunaSłużąca – Krystyna FroelichDorożkarz – Wojciech Chorąży czas trwania: 120 minut z 1 przerwą
ARTYŚCI ZE ŚLĄSKIEGO "TRÓJMIASTA" Nigdy nie doszło do zespolenia Bytomia, Gliwic i Zabrza w jeden organizm, choć takie plany przed wojną istniały. Niemniej te miasta łączyły i łączą nadal silne więzy gospodarcze i kulturalne. Tak było również w latach 20. i 30. minionego wieku. Wprawdzie dominował w nich – tak jak po polskiej stronie granicy – wielkoprzemysłowy proletariat, to jednak z jego szeregów wyrosły także ciekawe indywidualności artystyczne. To wtedy powstawały zręby środowisk twórczych, opozycyjnie nastawionych do rodzącego się nazizmu.O ówczesnych pisarzach, ważnych dziennikarzach, malarzach czy rzeźbiarzach zapomniano nie tylko w naszych regionie, ale także we współczesnych Niemczech, mimo że niektóre ich dzieła pozostały na Śląsku bądź niekiedy się do nich odwołujemy. Przywołamy nazwiska i twórczość m.in.: Thomasa Myrtka (wybitnego rzeźbiarza), Bruno Schmialka (awangardysty i nauczyciela sztuki) czy Roberta Kurpiuna (autora książek o tematyce regionalnej).Gośćmi Krzysztofa Karwata będą: Jerzy Ciurlok – publicysta, Przemysław Nadolski – historyk i archiwista oraz prof. Grażyna Barbara Szewczyk – germanistka z Uniwersytetu Śląskiego.„Bruno Schmialek powrócił na Górny Śląsk. W 1930 roku powołano go na stanowisko nauczyciela sztuki w bytomskiej Akademii Pedagogicznej. Wkrótce też odbyły się pierwsze, niezwykle udane wystawy. Prezentacje jego dzieł w Królewcu, Wrocławiu i Berlinie uczyniły z niego znaną i cenioną postać awangardy artystycznej. Dzieła: Górny Śląsk, Hałdy, W sztolniach, Do pracy, Codzienna droga, Małe miasto, Głowy czy Święci mojego czasu wstrząsały.Prace Schmialka znalazły się niebawem na sławetnej wystawie Sztuki zdegenerowanej w 1937 roku w Monachium. Wystawa zakończyła się ceremonialnym spaleniem eksponatów, m.in. 10 prac Schmialka. To samo uczyniono nieco później we Wrocławiu z jego cyklem drzeworytów pt. Łagodna, zainspirowanych słynnym dziełem Fiodora Dostojewskiego. Artyście, związanemu ideowo z socjaldemokracją, zakazano pokazywania swoich dzieł poza śląską prowincją. Podczas II wojny światowej z rodziną przebywał na Górnym Śląsku, wykonując różne prace. Lecz cały czas także tworzył obrazy swej małej ojczyzny. Były to głównie pejzaże, w tym beskidzkie i sudeckie”.(fragment artykułu Jerzego Ciurloka pt. Z prowincji na salony, przygotowywanego do druku w nr. 3 (13) kwartalnika „Fabryka Silesia” ) PARTNER: Drzeworyty Bruno Schmialka
Syn współtwórcy Kabaretu Starszych Panów, Jerzego Wasowskiego i aktorki, Marii Janeckiej.Piórotechnik, jak lubi o sobie mawiać. Dziennikarz muzyczny (niektóre audycje radiowe: Baw się razem z nami, Katalog Nagrań, Lista przebojów dla Oldboyów, Radio Retro, Dropsy, Tanie Granie, Na-na-na czyli nastrój na nastrój, Frajdek), autor i odtwórca tekstów satyrycznych (w radiu – Samouczek, Lista Przebojów dla Oldboyów, Nie tylko dla orłów, oraz w telewizji – Za chwilę dalszy ciąg programu, Komiczny Odcinek Cykliczny czyli KOC, Komiczna Audycja Cykliczna czyli KAC), mistrz zagadek (Zagadkowa niedziela, Zagadkomat w "Świerszczyku"), autor znakomitych tekstów piosenek (m.in. „Blues to zawsze blues jest”, „Dzień dobry Mr. Blues”, „Marmolada na księżycu”), jeden z T-Raperów Znad Wisły (autor m.in. PKP, czyli Pocztu Królów Polskich, PKS, czyli Przeglądu Książek Szkolnych, MPT, czyli Małego Przewodnika Tanecznego).Autor wielu tekstów (jeszcze) niewydanych. Umysł nieokiełznany. Kolekcjoner szalony – zbiera książki, płyty, DVD – wszystko, co dobre – jak mawia. Czasami dzielił się cząstką swoich zbiorów ze słuchaczami radiowymi. Z grupą emigrantów z Trójki stworzył Radio Wnet (wymyślił nazwę i z żoną stworzyl wszystkie jingle). Wraz z żoną daje się czasem namówić na prowadzenie koncertów i innych wydarzeń kulturalnych.Z Wojciechem Mannem tworzył niezrównany duet prowadzących – w telewizyjnym programie Archiwizja, czyli po trochu wyciągane z lochu w TVP Kultura. Wraz z Rychem (Sławomirem Szczęśniakiem) wystąpił w kilku reklamach radiowych i telewizyjnych.Niestrudzenie i walecznie dba o spuściznę Jerzego Wasowskiego, doprowadzając do ukazywania się CD, DVD oraz książek i nut z twórczością Taty (działa w Fundacji Wasowskich i Wydawnictwie Wasowscy).Autor cyklu piosenek "MARMOLADA NA KSIĘŻYCU", które muzyką opatrzył Maciej Małecki, a wykonał Grzegorz Małecki wraz Polską Orkiestrą Radiową i najlepszymi jazzmanami. Książka z płytą zdobywają popularność od końca 2015 roku.Tłumacz Lewisa Carrolla: „Obławantura przez Wążarłacza i Łowybryki wokół Żreka” oraz „Perypetie Alicji na Czarytorium”.Ostatnia publikacja to „Z historii muzyki dla wszystkich wierszyki”, powstałe na zamówienie Filharmonii Szczecińskiej.Z bardziej szalonych doświadczeń należy wymienić dubbing kota Garfielda w serii dobranocek dla dzieci (TVP).Dla Teatru Rozrywki dokonał przekładu libretta musicalu Młody Frankenstein M. Brooksa i T. Meehana. Foto: Dominik Marciniak
Joanna Helander. Z Rudy Śląskiej do Szwecji Gościmy wybitną fotografkę, pisarkę i dokumentalistkę. Zobaczymy jej zdjęcia i filmy zrealizowane we współpracy z Bo Perssonem, szwedzkim reżyserem filmowym i teatralnym. To będzie również okazja do poznania fascynującej biografii Helander, którą przed laty zmuszono z powodów politycznych do opuszczenia Górnego Śląska. Przeanalizujemy losy emigrantów i artystów polskich, którym udało się zaistnieć w europejskich środowiskach kulturalnych.Joanna Helander w szkicu pt. „Ostrygi czy krupnioki” („Fabryka Silesia” nr 10/2015) napisała m.in.: „Po kilkumiesięcznym pobycie, najpierw w areszcie na Siemiradzkiego w Krakowie, a potem w więzieniu w Myślenicach, po utracie możliwości kontynuowania studiów w Krakowie (…) wybór stał się prosty. Propozycja współpracy ze strony ubecji w Rudzie, w zamian za bliżej nieokreślone miejsce pracy, gdzie miałam donosić na kolegów, nie była alternatywą (…). Wyjeżdżałam z Polski uskrzydlona. Miałam 23 lata, opuszczałam na zawsze zaduch PRL-u (…)”. Anioł z mojego podwórkafoto: Joanna Helander
Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Poznaniu oraz Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu.W latach 2000-2002 był solistą baletu w poznańskim Teatrze Muzycznym; kolejne pięć lat pracował jako solista baletu w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Kolejną sceną artysty był Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, a lata 2008-2011 spędził jako kryfej baletu w Balecie Narodowym Meksyku (Narodowy Instytut Kultury Meksyku).Od roku 2011 jest koryfejem baletu w Zespole Pieśni i Tańca Śląsk im. S. Hadyny w Koszęcinie.Foto: Artur Wacławek
Szanowni Widzowie!Jak co roku, z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru, zapraszamy Państwa na wydarzenia specjalne. Tym razem wszystko odbywać się będzie w ramach akcji DOTKNIJ TEATRU.1 kwietnia (piątek) zapraszamy na Drzwi otwarte Teatru Rozrywki: godz. 10:00 Zwiedzanie kulis i zaplecza teatralnego: wejście do garderób, charakteryzatorni, pracowni, wejście na scenę, możliwość przymierzenia kostiumów teatralnych, charakteryzacji, zdjęcia w teatralnej przestrzeni i wiele innych atrakcji.godz. 12:00 Zwiedzanie kulis i zaplecza teatralnego: wejście do garderób, charakteryzatorni, pracowni, wejście na scenę, możliwość przymierzenia kostiumów teatralnych, charakteryzacji, zdjęcia w teatralnej przestrzeni i wiele innych atrakcji.Ponadto, 1 i 2 kwietnia o godz. 19:00, w ramach akcji DOTKNIJ TEATRU, zapraszamy na przedstawienie Rękopis znaleziony w Saragossie. Więcej o spektaklu tutaj...3 kwietnia o godz. 18:00 w ramach akcji DOTKNIJ TEATRU, zapraszamy na przedstawienie Człowieczy los. Więcej o spektaklu tutaj...
Absolwent Akademii Muzycznej na Wydziale Wokalno-Aktorskim we Wrocławiu w klasie śpiewu solowego prof. Danuty Paziukowny i Janusza Zipsera w 1996 r. W tym samym roku debiutował partią Ismaela w operze Nabucco G.Verdiego na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi, z którym był związany na stałe ponad osiem lat.Gościnnie występuje w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Operze Dolnośląskiej we Wrocławiu, Operze Śląskiej w Bytomiu, Operze i Operetce w Krakowie, Teatrze Muzycznym w Łodzi, Gliwicach, Wrocławiu i Warszawie, Operze Nova w Bydgoszczy oraz nadal w Teatrze Wielkim w Łodzi.Występował również w Anglii, Irlandii, Szwajcarii, Austrii, Niemczech, Holandii, Belgii, Danii i Francji. W swoim repertuarze posiada m.in. następujące partie:Alfred – Traviata G. Verdiego,Don Jose – Carmen G. Bizeta,Ismael – Nabucco G. Verdiego,Maurizio – Adriana Lecouvreur F. Cilei,Kandyd – Kandyd L. Bernsteina,Chopin – Kochankowie z klasztoru Valldemosa M.Ptaszyńskiej,Artur – Łucja z Lammermoor G. Donizettiego,Ksiądz Rewolucjonista – Ca Ira R. Watersa,Federico – Norma V. Belliniego,Lurwell – Henryk VI na łowach K. Kurpińskiego,Malkolm – Makbet G. Verdiego,Arlekin – Pajace R. Leoncavallego,Spoletta – Tosca G. Pucciniego,Remendado – Carmen G. Bizeta,Posłaniec – Aida G. Verdiego,Flavio – Norma V. Belliniego,Bruno – Purytanie V. Belliniego,Rustighello – Lukrecja Borgia G. Donizettiego,Barinkay – Baron Cygański J. Straussa,Alfred – Zemsta Nietoperza J. Straussa,Edwin – Księżniczka Czardasza E. Kalmana,Stanisław – Ptasznik z Tyrolu K. Zellera,Carewicz – Carewicz F. Lehara,Su-Czong – Kraina uśmiechu F. Lehara,Orfeusz – Orfeusz w piekle J. Offenbacha,Kamil – Wesoła wdówka F. Lehara,Szymon i Jan – Student żebrak C. Millockera,Ubaldo Piangi – Upiór w Operze A. L. Webbera,Jezus – Jerry Springer The Opera R. Thomasa.Od września 2018 r. jest członkiem zespołu aktorskiego Teatru Rozrywki. Role w Teatrze Rozrywki:– Potwór w musicalu Młody Frankenstein M. Brooksa i T. Meehana,– Franz Liebkind w Producentach M. Brooksa,– Sierżant Garcia w musicalu familijnym Zorro J. Bończyka i Z. Krzywańskiego,– Kierownik hotelu w farsie Hotel Westminster R. Cooneya,– Ojciec O'Hara w musicalu Zakonnica w przebraniu A. Menkena,– Kot Nestor w musicalu Koty A. L. Webbera.Foto: Tomasz Zakrzewski
MŁYNARSKI OBOWIĄZKOWO!MŁYNARSKI obowiązkowo! to unikalny projekt teatralny. Po raz pierwszy w swojej długoletniej karierze Wojciech Młynarski tworzy całkowicie autorskie przedstawienie, którego jest pomysłodawcą, autorem scenariusza i opiekunem artystycznym. Ten spektakl to niezwykła, wyśpiewana autobiografia Mistrza piosenki literackiej, który swoją twórczością już od pół wieku towarzyszy kilku pokoleniom Polaków. Trudno wyobrazić sobie naszą zbiorową świadomość, a nawet język codzienny bez obecności w nich takich utworów jak „Róbmy swoje”, „Kocham cię, życie”, „Polska miłość” czy „W Polskę idziemy”. Przez tę niezwykle muzyczną podróż po życiu i twórczości Młynarskiego prowadzi widzów Jego alter ego – Narrator (w tej roli Wiktor Zborowski), zespół wykonawców wybranych do spektaklu przez samego Mistrza oraz jeden z zaproszonych gości specjalnych – Krzysztof Tyniec lub Janusz Gajos. MŁYNARSKI… to trzeba zobaczyć – obowiązkowo! pomysł, scenariusz, opieka artystyczna: Wojciech Młynarskimuzyka: Jerzy Derfelreżyseria: Jacek Bończykscenografia: Grzegorz Policiński występują:Jacek BończykArkadiusz BrykalskiAnna Sroka-HryńMagda KumorekKlementyna UmerWiktor ZborowskiKrzysztof Tyniec / Janusz Gajosoraz zespół muzyczny:Fabian WłodarekPaweł StankiewiczKonrad KubickiRobert Siwak
Organizatorem koncertu jest Janusz Lipiński, Impresariat Artystyczny „As/Toruń”
Krystian Stańczykiewicz jest uczniem Szkoły Podstawowej nr 3 w Lublińcu.Śpiewa, gra w szkolnych przedstawieniach (Kevin w musicalu bożonarodzeniowym, 2015). Uczy się angielskiego i niemieckiego.Gra w badmingtona, lubi gry komputerowe.
Maciej Zagała jest uczniem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. F. Chopina w Bytomie, w klasie fortepianu. Trenuje jzadę sportową na nartach, jest zawodnikiem Śląskiej Ligi Beskidzkiej (zajął 4. miejsce w kategorii "Junior F" w klasyfikacji końcowej sezonu 2013/14).Pobiera lekcje jazzu u wibrafonisty, Bartka Pieszki.