fbpx

Spotkanie przy fortepianie
dialog, muzyka, poznanie
 
Doskonale wiemy, że możliwość dyskusji, zadania pytań i otwarty dialog to coś, na co widzowie czekają, dlatego, zapraszamy Was na cykl „Spotkanie przy fortepianie”, gdzie w mniej formalnej atmosferze macie wyjątkową okazję rozmowy, zadawania pytań swoim ulubionym artystom, zagłębiając się w ich życie prywatne, marzenia, plany i refleksje, które pulsują niczym melodia życia, pełna niuansów, dynamicznych zwrotów akcji i delikatnych, emocjonalnych nut.

W niezwykłej przestrzeni Małej Sceny granice pomiędzy sceną a widownią zaczną się zacierać, rozkwitając w ciepły i inspirujący dialog. Rozmowy w lekkiej formie prowadzi dla was Marianna Dufek, razem przenieśmy się w miejsce, gdzie muzyka fortepianu oddaje wibracje życia, a rozmowy stają się mostem, łączącym różne światy i doświadczenia.

Pomiędzy rozmowami, nasi goście wykonują bliskie swemu sercu utwory komponujące się z esencją spotkań, gdzie dialog i wymiana myśli odgrywają główną rolę.

„Spotkania przy fortepianie" są miejscem, gdzie dialog jest nutą przewodnią, a fortepian stanowi piękne, akustyczne tło dla niezwykłych historii, które razem napiszemy.

Gościem dziesiątego spotkania będzie Robert Talarczyk - reżyserem, aktorem, dramaturgiem. Ślązakiem. W latach 2005–2013 dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Polskiego w Bielsku-Białej, od września 2013 dyrektor Teatru Śląskiego w Katowicach. Jako dyrektor teatrów zwraca szczególną uwagę na zakorzenienie i wagę tego, co lokalne. 

Tworzy teatr upominający się – zarówno o swoich bohaterów, jak i o zaangażowanie widza. Interesują go postacie i historie dotychczas marginalizowane. Przygląda się im z różnych stron, szukając mechanizmów wykluczenia i stereotypizacji, a także oddając głos tym, których go pozbawiono. Zrealizował m.in. „Miłość Fedry” S. Kane, „Niezidentyfikowane szczątki ludzkie” B. Frasera, „Żyda” A. Pałygi, „Piątą stronę świata” K. Kutza, „Sztukę mięsa” W. Murek, „Dracha”, „Pokorę” i „Byka” Sz. Twardocha, „Krzyk według J. Kaczmarskiego”, „Nikaj” Z. Rokity, „Jentl” I. Singera. Spektakl „Empuzjon” O. Tokarczuk w jego reżyserii został zrealizowany w koprodukcji trzech instytucji – Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego w Katowicach, Teatru Studio w Warszawie i Instytutu im. J. Grotowskiego we Wrocławiu.

Realizował spektakle na kilkunastu scenach w kraju (m.in. Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, Teatr Ludowy w Krakowie, Teatr Rozrywki w Chorzowie, Opera Śląska w Bytomiu, Teatr Zagłębia w Sosnowcu czy Teatr Żydowski w Warszawie). 

Jego twórczość była wielokrotnie doceniana zarówno lokalnie, jak i w skali ogólnopolskiej. Jest laureatem m.in. Specjalnej Złotej Maski za kreatywność i wszechstronność umiejętności adaptatorskich, aktorskich i reżyserskich, trzech Złotych Masek za najlepsze spektakle oraz Złotej Maski za reżyserię. Na XIV Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” – Sopot 2014 uhonorowano go nagrodami za reżyserię telewizyjnej wersji „Piątej strony świata” oraz za adaptację powieści Kazimierza Kutza. 

Robert Talarczyk jest także dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu „Open The Door” dedykowanego wykluczonym – w 2024 roku zorganizowana była jego siódma edycja.