JOLANTA KRÓL
Absolwentka politologii ze specjalnością dziennikarską Wydziału Nauk Społecznych na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.
Jeszcze podczas studiów związała się z Regionalnym Ośrodkiem Studenckim „Kocynder” w Chorzowie — klubem należącym wówczas do czołówki polskich ośrodków studenckich. Była członkiem Rady Programowej, później Zarządu „Kocyndra”, a w latach 1986-1992 pełniła funkcję Prezesa ROS „Kocynder”. W tym czasie „Kocynder” organizował imprezy, popularyzujące muzykę jazzową i bluesową (cykliczne imprezy „Jazz w Kocyndrze” okrzyknięto „śląskim Jazz Jamboree”), piosenkę studencką (cykl „Studenton”) oraz twórczość kabaretową („Manewry Kabaretowe”, „Piwnica kabaretowa”). Większość imprez miała zasięg ogólnopolski.
Pracę zawodową rozpoczęła właśnie w ROS „Kocynder” na stanowisku kierownika programowego. Pracowała również w takich firmach jak katowicki „Inwestprojekt”, Kombinat Budowlany w Chorzowie oraz spółkach PTH „KaNet” i „KaNet Software House”, gdzie zdobywała wiedzę i umiejętności, związane z wykorzystywaniem komputerów w przemyśle, projektowaniu oraz pracach graficznych.
Pracę w Teatrze Rozrywki podjęła w roku 1991, by po dwóch sezonach związać się ze spółką „KaNet Software House”. W latach 1997-2000 roku współpracowała z największym tygodnikiem regionalnym ukazującym się w Chorzowie — „Gońcem Górnośląskim”, pełniąc funkcję sekretarza redakcji, a później redaktora naczelnego. Przez rok była dziennikarzem „Dziennika Zachodniego”.
W 2001 roku ponownie podjęła pracę w Teatrze Rozrywki, przez dwa sezony prowadząc impresariat. W latach 2003-2020 była kierownikiem literackim Teatru Rozrywki.
Pełniła funkcję asystenta reżysera w kilku koncertach sylwestrowych i spektaklach: Krzyk według Jacka Kaczmarskiego, Pomalu, a jeszcze raz! oraz Piekło i raj.
Współreżyserowała koncert zaduszkowy Czy ich jeszcze pamiętasz?, jest również współautorką jego scenariusza.
Jolanta Król jest:
– współautorką (z Andrzejem Matysikiem) wydawnictwa pt. „Regionalny Ośrodek Studencki KOCYNDER. Szkic monograficzny”, którego treść obejmuje 20 lat działalności klubu (1990),
– autorką i wydawcą książki, poświęconej aktorom i pracownikom Teatru Rozrywki pt. „Gwiazdy noszą tenisówki. 35 portretów z Teatrem Rozrywki w tle” (2001),
– autorką przekładu z języka słowackiego sztuk Igora Šebo pt. „Pomalu, a jeszcze raz!” (Teatr Rozrywki w Chorzowie, Teatr Capitol w Warszawie, 2006, główna nagroda na Grudziądzkiej Wiośnie Teatralnej „...w duszy gra” 2017) oraz „Kamyk w bucie” (Teatr Rozrywki, 2009),
– współautorką (z Jackiem Mikołajczykiem) albumu „Złote Maski – 40 edycji” (2008),
– inicjatorką i redaktorem książki Krzysztofa Karwata „Marcel Kochańczyk. 17 lat z Teatrem Rozrywki” (Stowarzyszenie Teatralne ENTRÉE 2010),
– redaktorem dwóch tomów wojennych wspomnień chorzowianina, Antoniego Elsnera: „Metamorfozy” (Stowarzyszenie Miłośników Chorzowa 2011) oraz „Metamorfoz ciąg dalszy” (Stowarzyszenie Miłośników Chorzowa 2012),
– redaktorem książki Krzysztofa Karwata „Stąd do Broadwayu. Historia Teatru Rozrywki” (Stowarzyszenie Teatralne ENTRÉE 2011),
– redaktorem powieści fantasy Jo.E.RACH „Hybryda” (tom 1-3, 2012-2015),
– redaktorem powieści fantasy dla młodzieży Jo.E.RACH „Lilith – Dziedzictwo” (2014),
– autorką książki pt. „Dobrym aktorem można być wszędzie, czyli subiektywny portret Jacentego Jędrusika” (Stowarzyszenie Miłośników Chorzowa 2015),
– autorką współczesnej powieści popularnej „Notoryczna panna młoda” (Wydawnictwa Videograf 2015),
– autorką wywiadu-rzeki z Dariuszem Miłkowskim, dyrektorem Teatru Rozrywki, pt. „Życie trzeba prowokować” (Teatr Rozrywki 2018),
– redaktorem książki Anny Gomóły, Kamili Gęsikowskiej i Adama Pisarka „Kocynder – 50 lat” (Wydawnictwo Śląsk 2020),
– autorką przekładu libretta musicalu Pinokio. Il grande musical Saverio Marconiego (2021).
NAGRODY:
– Chłopiec z łabędziem – Nagroda Prezydenta Chorzowa w dziedzinie kultury (2011).
Foto: Joachim Ziebura
Jeszcze podczas studiów związała się z Regionalnym Ośrodkiem Studenckim „Kocynder” w Chorzowie — klubem należącym wówczas do czołówki polskich ośrodków studenckich. Była członkiem Rady Programowej, później Zarządu „Kocyndra”, a w latach 1986-1992 pełniła funkcję Prezesa ROS „Kocynder”. W tym czasie „Kocynder” organizował imprezy, popularyzujące muzykę jazzową i bluesową (cykliczne imprezy „Jazz w Kocyndrze” okrzyknięto „śląskim Jazz Jamboree”), piosenkę studencką (cykl „Studenton”) oraz twórczość kabaretową („Manewry Kabaretowe”, „Piwnica kabaretowa”). Większość imprez miała zasięg ogólnopolski.
Pracę zawodową rozpoczęła właśnie w ROS „Kocynder” na stanowisku kierownika programowego. Pracowała również w takich firmach jak katowicki „Inwestprojekt”, Kombinat Budowlany w Chorzowie oraz spółkach PTH „KaNet” i „KaNet Software House”, gdzie zdobywała wiedzę i umiejętności, związane z wykorzystywaniem komputerów w przemyśle, projektowaniu oraz pracach graficznych.
Pracę w Teatrze Rozrywki podjęła w roku 1991, by po dwóch sezonach związać się ze spółką „KaNet Software House”. W latach 1997-2000 roku współpracowała z największym tygodnikiem regionalnym ukazującym się w Chorzowie — „Gońcem Górnośląskim”, pełniąc funkcję sekretarza redakcji, a później redaktora naczelnego. Przez rok była dziennikarzem „Dziennika Zachodniego”.
W 2001 roku ponownie podjęła pracę w Teatrze Rozrywki, przez dwa sezony prowadząc impresariat. W latach 2003-2020 była kierownikiem literackim Teatru Rozrywki.
Pełniła funkcję asystenta reżysera w kilku koncertach sylwestrowych i spektaklach: Krzyk według Jacka Kaczmarskiego, Pomalu, a jeszcze raz! oraz Piekło i raj.
Współreżyserowała koncert zaduszkowy Czy ich jeszcze pamiętasz?, jest również współautorką jego scenariusza.
Jolanta Król jest:
– współautorką (z Andrzejem Matysikiem) wydawnictwa pt. „Regionalny Ośrodek Studencki KOCYNDER. Szkic monograficzny”, którego treść obejmuje 20 lat działalności klubu (1990),
– autorką i wydawcą książki, poświęconej aktorom i pracownikom Teatru Rozrywki pt. „Gwiazdy noszą tenisówki. 35 portretów z Teatrem Rozrywki w tle” (2001),
– autorką przekładu z języka słowackiego sztuk Igora Šebo pt. „Pomalu, a jeszcze raz!” (Teatr Rozrywki w Chorzowie, Teatr Capitol w Warszawie, 2006, główna nagroda na Grudziądzkiej Wiośnie Teatralnej „...w duszy gra” 2017) oraz „Kamyk w bucie” (Teatr Rozrywki, 2009),
– współautorką (z Jackiem Mikołajczykiem) albumu „Złote Maski – 40 edycji” (2008),
– inicjatorką i redaktorem książki Krzysztofa Karwata „Marcel Kochańczyk. 17 lat z Teatrem Rozrywki” (Stowarzyszenie Teatralne ENTRÉE 2010),
– redaktorem dwóch tomów wojennych wspomnień chorzowianina, Antoniego Elsnera: „Metamorfozy” (Stowarzyszenie Miłośników Chorzowa 2011) oraz „Metamorfoz ciąg dalszy” (Stowarzyszenie Miłośników Chorzowa 2012),
– redaktorem książki Krzysztofa Karwata „Stąd do Broadwayu. Historia Teatru Rozrywki” (Stowarzyszenie Teatralne ENTRÉE 2011),
– redaktorem powieści fantasy Jo.E.RACH „Hybryda” (tom 1-3, 2012-2015),
– redaktorem powieści fantasy dla młodzieży Jo.E.RACH „Lilith – Dziedzictwo” (2014),
– autorką książki pt. „Dobrym aktorem można być wszędzie, czyli subiektywny portret Jacentego Jędrusika” (Stowarzyszenie Miłośników Chorzowa 2015),
– autorką współczesnej powieści popularnej „Notoryczna panna młoda” (Wydawnictwa Videograf 2015),
– autorką wywiadu-rzeki z Dariuszem Miłkowskim, dyrektorem Teatru Rozrywki, pt. „Życie trzeba prowokować” (Teatr Rozrywki 2018),
– redaktorem książki Anny Gomóły, Kamili Gęsikowskiej i Adama Pisarka „Kocynder – 50 lat” (Wydawnictwo Śląsk 2020),
– autorką przekładu libretta musicalu Pinokio. Il grande musical Saverio Marconiego (2021).
NAGRODY:
– Chłopiec z łabędziem – Nagroda Prezydenta Chorzowa w dziedzinie kultury (2011).
Foto: Joachim Ziebura