Reżyserka filmowa i teatralna, scenarzystka, doktor sztuki filmowej.
W latach 2018-2021 była dyrektorem artystycznym teatru im. A.Mickiewicza w Częstochowie. Ukończyła reżyserię na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach; w latach 2004-2016 adiunkt i wykładowca na reżyserii WriTV, pełniła też funkcję dyrektora artystycznego w Instytucji Filmowej Silesia Film i eksperta literackiego w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej.
Filmy dokumentalne, które kręciła zarówno w Polsce, jak i za granicą (Dziewczyny z Szymanowa, Franciszkański Spontan, Przybysze, Znaleźć, zobaczyć, pochować, Arystokraci w Nowej Rosji, Przerwany lot, Opuszczone miasto) przyniosły jej prestiżowe nagrody (Brązowy Lajkonik, Euroshorts, Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Padwie). W jej dorobku znalazły się też: serial dokumentalny Chicago (telewizja TVN) oraz Widok Krakowa - film o literackim obliczu miasta z poetą Adamem Zagajewskim w roli narratora. Za debiut fabularny Pręgi otrzymała w 2004 roku Złote Lwy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni; film był w roku 2005 polskim kandydatem do Oscara. Kolejna produkcja - Senność została w 2008 roku nagrodzona Złotym Klakierem i otrzymała nagrody Festiwali Filmów Polskich w Seattle i Nowym Jorku. Zbliżenia z 2016 roku nagrodzono za muzykę i zdjęcia na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej Prowincjonalia we Wrześni.
Równolegle z twórczością filmową z powodzeniem reżyseruje spektakle teatralne, m.in. w Teatrze Studio w Warszawie (Doktor Haust), Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie (Łucja szalona, Miłość i gniew), Teatrze Rozrywki w Chorzowie (Królewna Śnieżka i Siedmiu Krasnoludków, Oliver!, Pinokio. Il grande musical, Tootsie), Teatrze Polskim w Bielsku-Białej (Hotel Nowy Świat), Teatrze im. S. Wyspiańskiego w Katowicach (Wizyta Starszej Pani), Teatrze im. A. Mickiewicza w Częstochowie (Czyż nie dobija się koni?, Królowa Śniegu), Warszawskiej Operze Kameralnej (Orfeusz i Eurydyka), Collegium Nobilium w Warszawie (Biesiada u Hrabiny Kotłubaj).W Teatrze Rozrywki wyreżyserowała musicale: Oliver! L. Barta, Pinokio. Il grande musical P. Ronchettiego i S. Marconiego oraz Tootsie D. Yazbeka.
Laureatka Nagrody im. Ivo Galla za Spektakl Teatralny Sezonu, Dwukrotnie nominowana do Złotej Maski (Oliver!, Pinokio. Il grande musical) i Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury (za reżyserię opery Orfeusz i Eurydyka i Najlepszy Spektakl dla widowni dziecięcej Pinokio.Il grande musical).
W maju 2019 roku ukazała się jej powieść Nieobecność napisana we współpracy z pisarką Ewą Kopsik (Wydawnictwo Sonia Draga), w czerwcu 2021 roku Dziennik poetycki, a w roku 2022 zbiór opowiadań Diagnoza - oba wydane nakładem Wydawnictwa Austeria.
Ostatnio wyreżyserowała Sen nocy letniej Williama Szekspira w tłumaczeniu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego w Teatrze Polskim we Wrocławiu.
Laureatka nagrody za Najlepszą reżyserię musicalową sezonu 2022/23 w Ogólnopolskim Plebiscycie Musicalowym 2022/23;Za spektakl Tootsie otrzymała nominację do nagrody artystycznej ZŁOTA MASKA 2023 w kategorii reżyseria.Foto: Arleta Lizoń
Studentka Akademii Muzycznej w Katowicach na wydziale wokalno-aktorskim w klasie dr Marty Brzezińskiej. Absolwentka Szkoły Muzycznej im. M. Karłowicza w Zakopanem w klasie skrzypiec mgr Urszuli Biedrawy.
KOCHANOWSKI. WSZYTKO O DISKOwydarzenie gościnneJan Kochanowski bez wątpienia dokonał w swej twórczości czegoś nowego. Jak nikt przed nim – językiem poezji wyraził swoje osobiste, bardzo prywatne uczucia. Cykl „Trenów” napisał po śmierci jego najmłodszej córeczki, Orszulki. „Treny” są zapisem rozpaczy, nie jest to jednak wyłącznie lament nad zmarłą córką, to raczej próba odnalezienia na nowo prawdy o życiu. Przy obecnej znajomości biografiiKochanowskiego, o przypuszczalnych przeobrażeniach konstrukcji Trenów, o kolejności aktów twórczych poety w pracy nad tym dziełem, trudno powiedzieć coś konkretnego. Ale czy na pewno? Droga dla wyobraźni pozostaje otwarta.Spektakl Kochanowski. Wszytko o disko w nowatorski sposób przedstawia twórczość klasyka, obejmuje „Fraszki”, „Pieśni”, oraz „Treny”. Biografia Kochanowskiego, ujęta zostaje w świat fantazji i muzyki disco, w którym porusza się na scenie czwórka młodych aktorów. Twórczość mistrza z Czarnolasu jest wcielona w narrację i dialogi a także we współczesne kompozycje muzyczne. Oprawa spektaklu sprawia, że poeta pozornie tak już odległy, wielki pan z brodą, może stać się nam bliski jak przyjaciel, Janek. A więc – zacznijmy wszystko od początku. Miło szaleć, kiedy czas po temu!CYTAT:- Śpisz, Janie? Czy cię żałość twoja zwykła piecze? Janie? - Janek...! Janek! - Baczę...! - Gramatykę łacińską powtórzymy sobie, odmieniaj mi słowo... Janek? - No baczę! - Odmieniaj mi słowo... Odmieniaj mi słowo... DISCO! Jan Kochanowski był pierwszym z tych, którzy stworzyli disko. Jak powszechnie wiadomo, w renesansie był to najbardziej popularny gatunek muzyczny. W polo-disko tekst właściwie nie jest wyśpiewywany, jest raczej wyjęczany, co zbliża przekaz piosenki do lamentu. Polo-disko nie ma dokąd wracać. Ta muzyka była, jest i będzie. Jan Kochanowski to disko, disko to Jan Kochanowski. dramaturgia: Patrycja Kowańskareżyseria: Anna Leśniak, muzyka: Magdalena Gajdzica, Szymon Lechowiczchoreografia: Anna Berek występują: Anna Berek, Paulina Nowicka, Marek Bula, Filip Wójcik
Muzyk, gitarzysta basowy
Od września 2019 r. Jędrzej Łaciak jest członkiem orkiestry Teatru Rozrywki.Występuje także:– w koncercie zaduszkowym Czy ich jeszcze pamiętasz?,– w recitalu Joanny Możdżan - La Femme de Paris, (powstałego w ramach Sceny Inicjatyw Artystycznych PO GODZINACH).Foto: Artur Wacławek
Oppersdorffowie. Między Niemcami i Polską
Szanowni Państwo,z przyjemnością informujemy, żeJury Obserwatorium Artystycznego ENTRÉE w składzie: Ewa Dąbek-Derda, Maciej Cierzniak, Paweł Klica, Stanisław Rukszawyłoniło pięciu finalistów tegorocznej, 10. edycji!Oto oni:– Dziwaczki ze spektaklem „Dziwaczki”– Teatr im. Stefana Batorego – „5 kobiet boga”– Living Space Theatre „Jezus Maria, Uchodźca!”– Krakowski Teatr Tańca – „GLAMOUR”– Patrycja Wysokińska „Laboratorium postpamięci”.
Uwaga
W związku z rezygnacją jednego z finalistów, spektakl Spiżarnia Form Artystycznie Nieoczywistych pt. "KORPO_racje" wchodzi na listę finalistów, jako kolejny z największą ilością punktów. Witamy w Finale!
Budapest Strauss OrchestraVALSES DE VIENNE KONCERT NOWOROCZNY